Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rewizor nexo – Jak wygenerować sprawozdanie finansowe do e-KRS lub KAS?

Ostatnia modyfikacja: 14.05.2024

Program: InsERT nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Sprawozdania finansowe

Program Rewizor nexo umożliwia wygenerowanie elektronicznych sprawozdań finansowych, które, od 15 marca 2018 r., w związku z nowelizacją ustawy o KRS, złożenie sprawozdań finansowych następuje wyłącznie za pośrednictwem system​u teleinformatycznego udostępnionego do tego celu przez MF – dotyczy to podmiotów wpisanych do KRS. Podmioty nieobjęte rejestrem KRS od 1 stycznia 2019 r. muszą przesyłać sprawozdania elektroniczne na bramkę MF (podobnie jak deklaracje skarbowe).

System InsERT nexo umożliwia wygenerowan​ie e-Sprawozdań w złotych bądź zaokrąglonych do tysiąca złotych dla następujących typów jednostek:

  • Inna
  • Mała
  • Mikroprzedsiębiorstwo
  • Organizacje pożytku publicznego

Aby wygenerować e-Sprawozdanie, należy:

1. W pierwszej kolejności przygotować następujące sprawozdania finansowe:

  • Bilans standardowy
  • Rachunek Zysków i Strat.

Przygotowanie sprawozdań: Rachunek przepływów pieniężnych i Zmiany w kapitale jest obowiązkowe tylko dla jednostek gospodarczych, których sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowi corocznego badania.

2. Pozostając w module Sprawozdania finansowe należy przejść na zakładkę e-Sprawozdania i z górnego menu Dodaj wybrać jedno z dostępnych sprawozdań, np. JPK_SF Inna jed​nostka (w złotych; Fot.1). Po wybraniu odpowiedniego sprawozdania niezbędne jest określenie, czy wysyłka e-Sprawozdania będzie odbywała się do (Fot.2):

  • eKRS (wysyłka przez system eKRS) – w przypadku wybrania tej opcji wymagane będzie wypełnienie nr KRS
  • Szefa KAS (wysyłka bramką e-Sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego) – w przypadku wybrania tej opcji podczas tworzenia e-Sprawozdania widoczna będzie dodatkowa zakładka – Metryka oraz wymagane będzie wypełnienie numeru NIP

Fot.1

 

Fot.2 


3. W górnej sekcji możliwe do wypełnienia są dane firmy tj. siedziba, adres oraz okres, za jaki składane jest e-Sprawozdanie.

 

4. W przypadku, jeśli Nastąpiło połączenie spółek należy to zaznaczyć oraz wybrać odpowiednie parametry mówiące o tym, kiedy sporządzono sprawozdania oraz wskazać zastosowaną metodę rozliczenia połączenia. W sekcji Zasady rachunkowości skopiować treść z istniejących dokumentów dot. polityki rachunkowości bądź wypełnić je ręcznie, następnie wypełnić Informację uszczegóławiającą, wynikającą z potrzeb lub specyfiki jednostki.

 

5. Przejść na zakładkę Sprawozdania, gdzie program podpowie wyliczone sprawozdania (Fot.1), na podstawie wybranego w Definicji struktur pola e-Sprawozdanie (Fot.2).

Przypomnienie!! W sprawozdaniu elektronicznym obowiązkowo muszą znaleźć się: Bilans i RZS. Przygotowanie sprawozdań: Rachunek przepływów pieniężnych i Zmiany w kapitale jest obowiązkowe tylko dla jednostek gospodarczych, których sprawozdanie finansowe podlega obowiązku corocznego badania.

Fot.1

 

Fot.2

 

6. Zakładka Informacje dodatkowe służy do wykazania różnic między podstawą opodatkowania a wynikiem finansowym. Różnice należy wprowadzać ręcznie w poniższych polach.

 

7. Na zakładce Metryka – widoczna podczas tworzenia sprawozdań do KAS – ​pokazuje dane wysyłającego oraz umożliwia dołączenie załączników składanych wraz ze sprawozdaniem elektronicznym.

 

8. Zakładka Wysyłka elektroniczna pokaże informacje, kiedy sprawozdanie zostało podpisanie, wysłane, opatrzone podpisem elektronicznym – dla sprawozdań wysyłanych na bramkę MF, natomiast w przypadku sprawozdań składanych do KRS należy po wygenerowaniu danych elektronicznych wyeksportować je do pliku xml, a następnie wysłać je poprzez stronę MF.

Informację na temat podpisywania e-Sprawozdań finansowych można znaleźć tutaj.

UWAGA! Należy pamiętać, że w przypadku składania kilku podpisów w pierwszej kolejności należy złożyć podpis profilem zaufanych, a następnie podpisem kwalifikowanym.

 

Aby wygenerować dane elektroniczne, należy z górnego menu Wysyłka elektroniczna wybrać Sprawozdanie ​ Generuj.

​ 

Po wygenerowaniu danych elektronicznych możliwe jest ich podpisanie oraz eksport do pliku xml. W tym celu należy z górnego menu Wysyłka elektroniczna wybrać Sprawozdanie  Eksportuj lub Podpisz.

 

W przypadku, gdy sprawozdanie zostało podpisane poza programem Rewizor nexo istnieje możliwość importowania podpisanego sprawozdania. W tym celu należy z górnego menu Wysyłka elektroniczna wybrać Sprawozdanie  Importuj podpisane.

 

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki