e-Pomoc techniczna
Rachmistrz GT – Jak wprowadzić wydatek do KPiR z powiązanym zapisem ewidencji VAT?
Program: InsERT GT, Rachmistrz GT
Kategoria: KPiR
Program Rachmistrz GT umożliwia użytkownikowi wpisującemu wydatek do KPiR jednoczesne wprowadzenie go do odpowiedniej ewidencji VAT. Aby to zrobić, należy:
1. Z listy modułów wybrać Ewidencje księgowe – KPiR, a następnie Dodaj – Dodaj wydatek.
2. W oknie Wydatek uzupełnić:
- numer dokumentu – numer oryginalnego dokumentu np. faktury zakupu,
- od – kontrahent, którego dotyczy transakcja,
- opis – opis operacji gospodarczej ze słownika, można dodać nowy, klikając „+",
-
data ujęcia w KPiR,
- data zdarzenia gospodarczego,
- kwotę w odpowiedniej kolumnie KPiR.
Opcjonalnie można nadać zapisowi kategorię.
3. Po wypełnieniu tych danych zaznaczyć Dodaj dane VAT, wybrać stawkę VAT i – jeżeli zakup dotyczy zakupu pojazdu lub jego eksploatacji – wybrać Przypadek szczególny (osobny temat dotyczący wprowadzaniu wydatków z przypadkiem szczególnym jest dostępny tutaj). Po uzupełnieniu tych informacji kliknąć Przelicz dane VAT w celu przeniesienia wartości do zakładki VAT.
4. W zakładce VAT wprowadzić dane zapisywane w ewidencji VAT, którymi są:
-
ewidencja – ewidencja VAT, do której trafi zapis,
- kategoria – opcjonalnie kategoria zapisu,
- rodzaj – do wyboru: zaopatrzeniowe, kosztowe, inwestycyjne lub wszystkie,
- odliczanie – do wyboru: całkowite, proporcjonalne lub bez odliczenia,
- przypadek szczególny – dotyczy odliczeń z tytułu eksploatacji bądź zakupu pojazdów,
- miesiąc odliczenia – miesiąc, w którym zapis ma się pojawić w deklaracjach skarbowych, np. VAT-7,
- transakcja VAT,
- daty – otrzymania, wystawienia i zakończenia dostawy.
W tabeli poniżej upewnić się, że kwoty przeniosły się do odpowiedniej stawki w odpowiednim typie. Jeżeli są niezgodności, to należy ręcznie poprawić zapis. Po wykonaniu tych czynności wprowadzić zapisy klikając przycisk Zapisz.