e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Co to jest serwer kasowy i jak zautomatyzować synchronizacje z urządzeniem zewnętrznym?
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Urządzenia zewnętrzne
Serwer kasowy to narzędzie służące do automatycznej wymiany danych między Subiekt nexo a kasą fiskalną, sprawdzarką cen lub wagą etykietującą. Pozwala na wykonywanie automatycznej synchronizacji kartotek towarowych z urządzeniem oraz automatyczny odbiór sprzedaży z kasy fiskalnej. Wszystkie operacje odbywają się z określonym w konfiguracji urządzenia interwałem czasowym. Aby skonfigurować zakres synchronizowanych danych, należy:
1. Przejść do modułu Urządzenia i z górnego menu Serwer kasowy wybrać Konfiguracja serwera kasowego.
Uwaga! W momencie, gdy w programie jest włączony profil o nazwie Mała firma, moduł Urządzenia jest niewidoczny. Aby go uruchomić, należy zaaplikować ustawienia Pełne lub w konfiguracji profilu włączyć obsługę danego urządzenia. Informację dotyczącą konfiguracji sposobu wyświetlania modułów można naleźć tutaj.
2. Pole Użytkownik odpowiada za wszystkie operacje wykonywane przez serwer kasowy (odczytując liczniki sprzedaży, program automatycznie przypisze w polu Wystawił wybranego użytkownika). Zaznaczenie Uruchamiaj po starcie systemu, spowoduje automatyczne uruchamianie serwera za każdym uruchomieniem systemu Windows. W sekcji Operacje należy określić zakres danych do synchronizacji oraz interwał czasowy (aby poprawić konfigurację, należy dwukrotnie kliknąć wybraną operację). Operacje zostały podzielone na:
-
Synchronizacja asortymentu – wszystkie zmiany dokonane w kartotece lub w cenie są automatycznie aktualizowane w urządzeniach. Aby kartoteka była synchronizowana z urządzeniami, musi należeć do kolekcji, która jest zdefiniowana w formularzu dodawania/edycji urządzenia, w sekcji Asortyment, w polu Kolekcja. Dodatkowo konieczne jest zakreślenie przy jednostce miary znacznika Wysyłaj do UF. Zmiana ceny będzie widoczna, jeśli zostanie dokonana na cenniku, który został wybrany w konfiguracji urządzenia, w sekcji Asortyment, w polu Cennik.
-
Odbiór sprzedaży – spowoduje utworzenie dokumentu o nazwie Sprzedaż fiskalna (zapisanego w module Urządzenia, Sprzedaż) lub utworzenia paragonu fiskalnego na oddział oraz dokumentu WZ na magazyn, które zostały zdefiniowane w konfiguracji urządzenia, w sekcji Podstawowe, w polach Oddział i Magazyn. O wyborze typu dokumentu decyduje użytkownik. Istnieje możliwość wyboru rodzaju dokumentu, przy czym domyślnym dokumentem jest sprzedaż fiskalna.
-
Odczyt paragonów kasowych – umożliwia odbiór pojedynczych paragonów do serwera kasowego.
-
Synchronizacja cen – system sprawdza, jaki asortyment ma inną cenę w Subiekcie nexo niż w kasie fiskalnej, a następnie aktualizuje ceny asortymentu w kasie fiskalnej. Kasy fiskalne udostępniają operację synchronizacji cen i powiedzie się ona nawet wtedy, gdy asortyment będzie obciążony sprzedażą. System proponuje także przesłanie cen do kas fiskalnych po ich zmianie w cenniku oraz danych asortymentu.
W tabeli Jako należy określić, jaki dokument ma tworzyć się podczas synchronizacji. Różnice między Sprzedażą fiskalną a Paragonem fiskalnym zostały opisane tutaj. Istotny jest fakt, że konfiguracja parametrów serwera kasowego zostanie wdrożona dopiero po ponownym uruchomieniu (nie wystarczy opcja Zatrzymaj serwer kasowy dostępna w menu Serwer kasowy, należy Zamknąć aplikacje serwera kasowego ręcznie z paska zadań w systemie Windows i uruchomić ponownie).
Uruchomienie odbywa się przez opcje Uruchom serwer kasowy w menu Serwer kasowy.