e-Pomoc techniczna
Rachmistrz GT – Wprowadzanie zapisów do ewidencji VAT
Program: InsERT GT, Rachmistrz GT
Kategoria: Ewidencje VAT, Parametry
W programie Rachmistrz GT istnieją ewidencje VAT sprzedaży i zakupu. Moduły te umożliwiają ewidencjonowanie dokumentów związanych ze sprzedażą i zakupem. Na podstawie danych wprowadzonych w ewidencjach wyliczane są pliki JPK oraz deklaracje skarbowe. Temat opisujący, jakie warunki ma spełnić zapis w ewidencji VAT, aby pojawił się w odpowiednim polu deklaracji JPK_V7M/K, dostępny jest tutaj.
Aby wprowadzić zapis do ewidencji VAT, należy:
1. Przejść do modułu Ewidencje księgowe – Ewidencja VAT sprzedaży/Ewidencja VAT zakupu, a następnie kliknąć przycisk Dodaj.
2. Pojawi się okno umożliwiające wprowadzenie zapisu do ewidencji VAT, a obowiązkowe pola do uzupełnienia są pogrubione.
Ponadto należy odpowiednio uzupełnić daty na dokumencie, wprowadzić kwotę w tabeli w odpowiedniej stawce VAT, określić Rodzaj ewidencji (np. Faktury VAT sprzedaż), wybrać miesiąc naliczenia (miesiąc deklaracji, do której trafi zapis) oraz odpowiednią Transakcję VAT. Przycisk Zapisz i kontynuuj zapisze wprowadzaną pozycję, nie zamykając okna i umożliwiając wprowadzenie następnego zapisu.
Parametr dotyczący danych przenoszonych na kolejny zapis przy użyciu opcji Zapisz i kontynuuj jest dostępny w module Administracja – Parametry – Ewidencje VAT, w zakładce Podstawowe.
3. Po kliknięciu przycisku Zapisz program doda pozycję do wybranej ewidencji VAT. Aby ująć taki zapis w KPiR, należy wybrać z górnego menu Operacje lub z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy opcję Księguj – Pozycję. W przypadku księgowania większej ilości zapisów (opcje Księguj – Dzień oraz Księguj – Miesiąc) przed operacją należy wybrać wśród filtrów ewidencję, którą program ma zaksięgować.
4. Zapisy trafią do kolumny zgodnie z parametrami ustawionymi w module Parametry – Ewidencje VAT – Księgowanie.