e-Pomoc techniczna
Rachmistrz GT – Podstawowe zagadnienia związane z Księgą Przychodów i Rozchodów
Program: InsERT GT, Rachmistrz GT
Kategoria: KPiR
Moduł KPiR w programie Rachmistrz GT pozwala podatnikom prowadzącym księgowość w postaci księgi przychodów i rozchodów wprowadzać wszelkie udokumentowane zdarzenia gospodarcze (przychody i koszty). Podmioty prowadzące KPiR i będące podatnikami podatku VAT zobowiązane są do prowadzenia stosownych ewidencji (sprzedaży i zakupu). Program umożliwia także ewidencjonowanie sprzedaży nieudokumentowanej i rozliczanie jej metodą struktury zakupów, a także korygowanie kosztów podatkowych.
Dodawanie zapisu do KPiR polega na wypełnieniu okna Przychód lub Wydatek, tj. kontrahent, data ujęcia, data zdarzenia i kwota w odpowiedniej kolumnie. Dodając przychód lub wydatek do księgi przychodów i rozchodów istnieje możliwość wprowadzenia równolegle zapisu do Ewidencji VAT (sprzedaży bądź zakupu). Aby to wykonać, należy zaznaczyć opcję Dodaj dane VAT, która uaktywni nową zakładkę – VAT. Po jej wypełnieniu, oprócz zapisu do księgi, stworzy się również zapis w ewidencji VAT. Prowadzone dane można wprowadzić, używając przycisku Zapisz lub Zapisz i kontynuuj.
Wypełnienie zakładki VAT przy wprowadzaniu przychodu lub wydatku do KPiR niczym nie różni się od wprowadzenia zapisu do Ewidencji przez przeznaczone do tego moduły. Więcej o dodawaniu zapisów VAT można przeczytać tutaj.
Przycisk Zapisz i kontynuuj zapisze wprowadzaną pozycję nie zamykając okna i umożliwiając wprowadzenie następnego zapisu. Parametr dotyczący danych przenoszonych na kolejny zapis przy użyciu opcji Zapisz i kontynuuj jest dostępny w module Administracja – Parametry – Ewidencje VAT, w zakładce Podstawowe.
Zapisy do Księgi Przychodów i Rozchodów można wprowadzać także od strony ewidencji VAT. Będąc w module Ewidencja VAT sprzedaży i korzystając z Operacji w menu programu, użytkownik jest w stanie zaksięgować dzień, miesiąc lub dowolne, zaznaczone wcześniej na liście wpisy (opcja Księguj pozycję). W module Ewidencja VAT zakupu dostępna jest tylko ostatnia, wymieniona wcześniej opcja księgowania.
To, do jakiej kolumny książki przychodów i rozchodów ma trafić zapis księgowany od strony Ewidencji VAT, jest do ustawienia w Parametrach Ewidencji VAT. Aby tam wejść, należy wybrać z górnego menu Widok – Administracja – Parametry, z listy parametrów wybrać Ewidencje VAT i kliknąć zakładkę Księgowanie. W sytuacji, kiedy decydujemy się na księgowanie właśnie w ten sposób, lecz operacja ma tworzyć zapisy w różnych kolumnach, przydatną opcją może okazać się Pytanie o kolumny i daty w trakcie księgowania pozycji. Jej zaznaczenie spowoduje wywołanie dodatkowego okienka w momencie kliknięcia opcji Księguj pozycję, w którym można ręcznie wskazać kolumnę KPiR oraz daty potrzebne do stworzenia zapisu.
Zagadnienia e-Pomocy związane z obsługą KPiR:
1. Rachmistrz GT – Jak wprowadzić przychód do KPiR z powiązanym zapisem ewidencji VAT?
2. Rachmistrz GT – Jak wprowadzić wydatek do KPiR z powiązanym zapisem ewidencji VAT?
3. Co to jest sprzedaż nieudokumentowana i jak ją wprowadzić do KPiR w programie Rachmistrz GT?
Temat należy do Zbioru zagadnień e-Pomocy istotnych przy konfigurowaniu i rozpoczęciu pracy z Rachmistrzem GT (KPiR).