e-Pomoc techniczna
Anonimizacja jako realizacja prawa do zapomnienia. Jak to wykonać w systemach InsERT nexo?
Program: Biuro nexo, Gestor nexo, InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo, Subiekt nexo
Kategoria: RODO
Istnieją dwa rodzaje anonimizacji, czyli realizacji prawa do zapomnienia:
-
Pełna anonimizacja danych klienta – można ją wykonać, jeśli nie istnieją żadne powiązane z klientem dokumenty handlowe lub księgowe, które blokują tę operację
-
Niepełna anonimizacja danych klienta – wykonuje się ją wówczas, jeśli istnieją jakiekolwiek dokumenty handlowe lub księgowe, które blokują pełną anonimizację
Dla Klientów i Personelu polecenie Anonimizuj dane dostępne jest z menu Operacje.
Jego uruchomienie jest nieodwracalne, dlatego przed jej rozpoczęciem zalecane jest wykonanie kopii zapasowej bazy danych.
Działa w ten sposób, że dla anonimizowanego obiektu pola zawierające dane osobowe nadpisywane są znakami „x" (albo innymi określonymi w parametrach). W polu Nazwa obiektu wstawiony będzie napis „(zanonimizowano na podstawie art. 17 RODO)".
W momencie rozpoczęcia procesu anonimizacji mechanizm sprawdza istnienie dokumentów (handlowych, finansowych i księgowych) powiązanych z obiektem.
Jeśli takie istnieją – anonimizowane są tylko takie dane jak: e-mail, telefony, PESEL, strona WWW, lokalizacja, Skype, GG, etc. Jeśli nie istnieją – anonimizowane są wszystkie dane. Pod linkiem Zobacz listę dokumentów można sprawdzić, które dokumenty blokują pełną anonimizację.
Poradnikiem RODO, w którym zostały opisane wszystkie funkcjonalności można znaleźć tutaj.