e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Opłata dodatkowa informacje ogólne i konfiguracja
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Asortyment, Konfiguracja
I. Podstawa prawna
Znowelizowana w listopadzie 2017 r. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi nakłada na sprzedawców toreb służących do pakowania zakupów (zwanych dalej reklamówkami) obowiązek pobierania od nabywcy tzw. Opłaty recyklingowej. Opłata ta:
-
obowiązuje od 1 stycznia 2018 r.,
-
jest pobierana od każdej sprzedanej w celu spakowania zakupów lekkiej torby na zakupy, tj. o grubości tworzywa sztucznego poniżej 15 mikrometrów, a więc do 14 mikrometrów włącznie, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem,
-
jest pobierana jedynie w przypadku oferowania jej klientom do pakowania produktów nabywanych w jednostce handlu detalicznego lub hurtowego,
-
jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i jest opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%,
-
ma stawkę określoną w drodze rozporządzenia przez Ministra Ochrony Środowiska (w chwili publikacji Subiekta jest to 20 groszy),
-
stanowi dochód budżetu państwa, a opłatę należy wnieść do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana,
-
stanowi dla sprzedawcy przychód w chwili jej pobrania, natomiast opłata wnoszona do urzędu marszałkowskiego – koszt uzyskania przychodu,
-
podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji w postaci papierowej lub elektronicznej.
Za niepobieranie opłaty ustawodawca przewidział administracyjną karę pieniężną w wysokości od 500 do 20000 zł.
Pod koniec 2017 r. Ministerstwo Finansów wydało komunikat informujący o opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) opłaty recyklingowej. Według tych zaleceń należy powiększyć odpowiednio cenę jednostkową sprzedawanych toreb foliowych tak, aby zawierała ona opłatę recyklingową. Jej wartość zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej, od 1 stycznia 2018 r. wynosi 20 gr netto. Zmiany dostosowujące Subiekta nexo do nowych wytycznych zostały wykonane w wersji 19.0.0.
II. Jak wprowadzić opłatę w Subiekcie nexo?
W celu wprowadzenia opłaty recyklingowej do programu należy kartotece asortymentu podlegającego opłacie, na zakładce Opłaty, w polu Opłata dodatkowa wybrać wartość Opłata recyklingowa oraz powiększyć odpowiednio cenę jednostkową netto sprzedawanych toreb foliowych podlegających opłacie tak, aby zawierała ona opłatę recyklingową – cena sprzedaży musi zostać powiększona o stawkę opłaty, która na dzień 1 stycznia 2018 r. wynosi 0,20 netto, czyli 0,25 brutto.
W przypadku ewentualnej późniejszej zmiany stawki opłaty (w drodze rozporządzenia) w programie można zmieniać jej wartość w Konfiguracji Opłat specjalnych, wraz z datą obowiązywania nowej stawki:
III. Naliczanie opłaty recyklingowej
Od momentu przypisania opłaty recyklingowej do asortymentu, przy jego sprzedaży na dokumencie naliczania jest opłata recyklingowa. Jej wartość jest wykazywania w podsumowaniu Opłaty specjalnych.
Uwaga!!! Opłata recyklingowa pobierana jest od klienta, jeśli nabywa on torbę na zakupy w celu spakowania zakupionych towarów. Oznacza to, że w sytuacji, gdy torby zostają zakupione w celu dalsze odsprzedaży (np. w hurtowni przed podmiot prowadzący działalność gospodarczą), opłata nie powinna zostać naliczona. Wówczas należy wejść w wyżej opisane podsumowanie i wyłączyć w nim naliczanie opłaty recyklingowej.
Na urządzeniach fiskalnych nie ma konieczności oddzielnego wykazywania pobranej opłaty.
IV. Rozliczanie pobranej opłaty recyklingowej
Opłatę należy wnieść do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana, a pobraną opłatę należy przelać na specjalne konto bankowe otwarte przez właściwego marszałka województwa. Do wyliczenia łącznej odprowadzanej kwoty, przygotowany został raport "Rozliczenie opłat specjalnych", który po ustawieniu odpowiednich filtrów zsumuje pobrane opłaty recyklingowe w zadanym okresie.