e-Pomoc techniczna
Rachmistrz nexo – Czym jest i jak dodać ponowne zaliczenie do VAT?
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo
Kategoria: Ewidencje VAT
Ulga na złe długi to pomoc dla podatników VAT, którzy nie otrzymali zapłaty od swoich kontrahentów w ustalonym przez ustawę terminie 90 dni, liczonym od daty upływu terminu płatności wskazanego na fakturze lub w umowie. Dzięki tej uldze wierzyciel (czyli sprzedawca) może odzyskać kwotę podatku należnego od transakcji, za którą nie dostał płatności. Z kolei nabywca musi skorygować odliczony VAT związany z niezapłaconą fakturą. Wykorzystanie tej procedury wpływa zarówno na wierzyciela, jak i na podatnika.
Zapisy ponownego zaliczenia do VAT służą do ujęcia podatku VAT, który wcześniej został skorygowany z powodu ich nieopłacenia w terminie w ramach ulgi za złe długi, a które zostały uregulowane (również częściowo) przez podatnika.
Tworzenie takich dokumentów z poziomu ewidencji VAT przeznaczone jest dla tych użytkowników, którzy nie korzystają z ewidencji rozrachunków bądź posiadają niewielką ilość zdarzeń tego typu. W przypadku wykorzystania dokonywania płatności z poziomu rozrachunków proces generowania ponownych naliczeń VAT jest w dużej mierze zautomatyzowany. Więcej o tym można przeczytać w temacie e-Pomocy technicznej InsERT nexo – Jak obsłużyć korekty podatku VAT należnego i naliczonego?
Aby dodać Ponowne zaliczenie VAT, należy utworzyć Korektę VAT. Aby to zrobić, należy:
1. Przejść do modułu Ewidencja VAT sprzedaży/zakupu, rozwinąć górne menu Dodaj i wybrać Korekta VAT (nieterminowe płatności).
2. Na przykładzie korekty VAT od dokumentu sprzedaży, uzupełnić pole Dokument, wybrać Dokument źródłowy i uzupełnić Datę wystawienia faktury i Termin płatności.
3. Po zapisie korekty podatku należnego należy utworzyć Ponowne zaliczenie do VAT.
4. Po wybraniu z listy Dokumentu korekty należy uzupełnić Datę zapłaty i zatwierdzić przyciskiem Zapisz.