e-Pomoc techniczna
InsERT nexo – Rozliczenia płatności cesyjnych
Program: Gestor nexo, InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo, Sello NX, Subiekt nexo
Kategoria: Formy płatności, Laboratorium, Rozrachunki
W wersji 52.0.0 systemu InsERT nexo udostępniono moduł Rozliczenia cesji, pozwalający na rozliczanie rozrachunków cesyjnych, a więc wystawionych na pośredników, takich jak np. Allegro, Przelewy 24 czy PayU. Cesja powstaje, gdy na dokumencie sprzedaży użyta zostanie cesyjna forma płatności. Tworzona jest wtedy spłata należności na kupującego oraz nierozliczona należność na wybranego cesjonariusza. Utworzone w ten sposób rozrachunki są widoczne w wydzielonym widoku, a dzięki udostępnionym funkcjom zarządzanie nimi jest znacząco ułatwione. Co więcej, utworzone cesje generują obrazy księgowe, co umożliwia ich księgowanie przy pomocy schematów dekretacji.
Uwaga! Funkcje eksperymentalne mogą w każdej chwili ulec zmianie lub zostać wycofane. Ich używanie w wersji finalnej może wymagać posiadania aktywnego Abonamentu, wersji PRO lub spełnienia innych warunków.
W celu skorzystania z udostępnionych funkcjonalności konieczne jest Zaakceptowanie regulaminu laboratorium i aktywacja Rozliczeń płatności cesyjnych.
Po aktywacji funkcjonalności udostępniony zostanie moduł Rozliczenia cesji agregujący informacje o dodanych w systemie cesjach i umożliwiający ich dalsze rozliczanie.
Przykładowy scenariusz pracy z modułem Rozliczenia cesji
1. W pierwszej kolejności konieczne jest skonfigurowanie Formy płatności pozwalającej na oznaczanie płatności cesyjnych. W tym celu należy przejść do Konfiguracji – Formy płatności, a następnie skorzystać z opcji Dodaj. Jako Typ płatności wskazać Płatność cesyjna / za pobraniem / kredyt, a następnie wybrać Dostawcę, czyli operatora danej formy płatności. Domyślnie w programie dostępne są trzy pozycje – Allegro, Przelewy 24 oraz PayU. Po wybraniu Dostawcy konieczne jest podanie danych umożliwiających autoryzację płatności.
Zaznaczenie znacznika Cesja natychmiastowa spowoduje, że po wykorzystaniu formy płatności Należność dotycząca kontrahenta wskazanego na dokumencie zostanie automatycznie rozliczona Spłatą cesyjną, a następnie powstanie nowa Należność na wskazanego cesjonariusza.
Program umożliwia dodawanie własnych Dostawców przy użyciu rozwiązań sferycznych. W tej kwestii zalecamy kontakt z dyplomowanym serwisantem.
2. W przypadku pracy z programem Sello NX podczas konfiguracji formy płatności widoczna będzie zakładka Powiązania umożliwiająca sparowanie dodawanej formy płatności z formami płatności dostępnymi we wskazanym serwisie.
3. Po skonfigurowaniu formy płatności cesyjnej zostanie ona wykorzystana na dokumencie, w sekcji Podsumowanie. Na potrzeby przykładu wykorzystana została Faktura VAT sprzedaży. Po uzupełnieniu danych dotyczących kontrahenta i pozycji asortymentu, w sekcji Płatne teraz wskazać utworzoną Płatność cesyjną.
4. W przypadku Płatności cesyjnych po uzupełnieniu Identyfikatora płatności możliwe jest wysłanie zapytania o status płatności do serwisu pośrednika, a także automatyczne rozliczanie płatności przy użyciu plików CSV uzyskanych od operatora. W tym celu należy rozwinąć menu ≡ i kliknąć Identyfikator płatności.
5. Po uzupełnieniu identyfikatora wcisnąć przycisk Zamknij i Zapisać dokument.
6. W wyniku dodania dokumentu utworzony zostanie rozrachunek o typie Należność na kontrahenta wskazanego na fakturze. W związku z tym, że wykorzystana została Forma płatności z zaznaczonym znacznikiem Cesja natychmiastowa, została ona automatycznie rozliczona spłatą.
7. Utworzona zostanie także nierozliczona Należność na wybranego Cesjonariusza.
8. Wykorzystanie Płatności cesyjnej zostanie również udokumentowane w module Rozliczenia cesji, gdzie wyświetlone zostaną podstawowe informacje jej dotyczące – w tym Status płatności od klienta oraz Status należności cesyjnej.
9. W celu zweryfikowania Statusu płatności należy skorzystać z opcji Pobierz status.
10. Po wybraniu Formy płatności przycisk OK spowoduje pobranie statusów dla powiązanych z nią płatności. Aby weryfikacja przebiegła pomyślnie, zgodne muszą być Id płatności oraz kwota transakcji.
11. Status Zapłacone oznacza, że klient końcowy wskazany na dokumencie uiścił opłatę i trafiła ona do danego Cesjonariusza. W związku z tym kolejny krok będzie możliwy dopiero po otrzymaniu wpłaty od pośrednika.
12. Po otrzymaniu opłaty od Cesjonariusza musi ona zostać udokumentowana poprzez ręczne dodanie Operacji bankowej bądź wczytanie Wyciągu bankowego.
13. Skojarzenie otrzymanej wpłaty z utworzonymi cesjami możliwe jest z poziomu modułu Rozliczenia cesji. W tym celu należy wybrać opcję Skojarz z wpłatą.
Moduł umożliwia także automatyczne rozliczenie pozycji z wykorzystaniem plików CSV. Dedykowana opcja dostępna jest pod przyciskiem Rozlicz szczegółowo. Odpowiedni plik należy uzyskać od operatora płatności, a odczytanie danych w nim zawartych wymaga konfiguracji Parsera, dla którego parametr Przeznaczenie ustawiono na Płatności cesyjne. Więcej informacji na temat Rozliczania szczegółowo można znaleźć tutaj.
14. Na liście operacji bankowych zaznaczyć odpowiednią pozycję, a następnie zatwierdzić przyciskiem Wybierz.
15. W oknie Rozlicz przez skojarzenie wybrać, które rozrachunki powinny zostać ze sobą rozliczone. W związku z tym, że suma Należności jest większa od otrzymanej Spłaty Należności, różnica pomiędzy kwotami zostaje udokumentowana jako Prowizja. Zatwierdzić przyciskiem OK.
16. W wyniku rozliczenia Status należności cesyjnej w module zostanie zaktualizowany.
17. Rozliczenie będzie widoczne również w module Rozrachunki, gdzie widoczny będzie również rozrachunek dotyczący Prowizji.
Artykuł e-Pomocy technicznej opisujący dalsze księgowanie utworzonych cesji dostępny jest tutaj.
Powiązane artykuły e-Pomocy technicznej: