Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Subiekt nexo – Jak wyliczyć deklarację Intrastat W lub Intrastat P?

Program: InsERT nexo, Subiekt nexo

Kategoria: Dokumenty, Intrastat, Laboratorium

Subiekt nexo umożliwia wyliczenie deklaracji INTRASTAT zarówno dla przywozu, jak i wywozu towarów, w obu progach statystycznych – podstawowym i szczegółowym. Możliwe jest również przygotowanie zamiany wersji deklaracji z danego miesiąca. 

Deklaracja INTRASTAT to informacja o fizycznym ruchu towarów pomiędzy krajami członkowskimi UE.

Objęte obowiązkiem składania deklaracji są podmioty, które przekroczyły w danym roku odpowiednie progi łącznej wartości towarów w wywozie lub przywozie towarów. Bieżące wysokości progów podane są na stronie Głównego Urzędu Statystycznego

Progi te liczone są osobno dla przywozu i wywozu – również obowiązek nakładany jest osobno.

Przekroczenie pierwszego progu obliguje do złożenia deklaracji podstawowej, drugiego – deklaracji szczegółowej (czyli poszerzonej o kilka dodatkowych danych). Przekroczenie progu w jednym roku obliguje do składania deklaracji do końca danego roku, a także przez cały rok następny. Konieczne jest w takim przypadku również wystawianie tzw. deklaracji zerowych, jeśli w danym miesiącu nie nastąpił żaden fizyczny ruch towarów objęty obowiązkiem sprawozdawczym. 

1. Aby wyliczyć deklarację INTRASTAT, należy przejść do modułu e-Sprawozdawczość na zakładkę e-Sprawozdawczość INTRASTAT.

2. Wybrać z górnego menu Dodaj – Przywozową/Wywozową – uruch​omi się kreator generowania deklaracji w formacie XML. 

 

3. Na zakładce Podstawowe określić parametry, gdzie:​

  • Typ – opcja ta pozwala określić, czy pozycje przywozowe/wywozowe.

  • Państwo złożenia, czyli państwo dla obszaru, którego pobierane są dane, domyślnie Polska.

  • Próg – opcja ta pozwala określić, czy interesują nas dane dla progu podstawowego, czy szczegółowego. Dzięki wybraniu odpowiedniej opcji pojawią się ostrzeżenia dla pól specyficznych dla danego progu. 

  • Numer – numer deklaracji w danym miesiącu.

  • Zamiana – parametr ten pozwala na przygotowanie deklaracji typu zamiana dla zaznaczonego miesiąca oraz określenie, która jest to wersja deklaracji w danym miesiącu.

  • Data utworzenia – data utworzenia deklaracji.

  • Miejsce utworzenia – miejsce utworzenia, domyślnie jest to siedziba centrali.

  • Miesiąc naliczenia – należy określić, dla jakiego miesiąca będą wyliczane dane do deklaracji.

  • Status – pole to określa obecny stan deklaracji: czy jest ona w trakcie tworzenia, czy posiada wygenerowany plik XML, czy jest zatwierdzona. Dodatkowo status ten automatycznie reaguje na zmiany w dokumentach, w zakresie dotyczącym deklaracji INTRASTAT i określa, czy dane te są aktualne, czy nie: 

    • A – aktualne dane

    • N – nieaktualne dane

    • XML – wygenerowano

    • Z – Zatwierdzona

    • Z! – Zatwierdzona (nieaktualne dane) – taka deklaracja wymagać będzie zamiany.​

  • Zatwierdzona – pole służy do zatwierdzenia deklaracji jako już przygotowanej i gotowej do eksportu do pliku. Zaznaczenie tego pola wyświetli informację o osobie zatwierdzającej (osoba zalogowana do programu) wraz z datą zatwierdzenia (data systemowa).


  • Kliknij, aby przeliczyć – przycisk ten służy do wyliczenia pozycji do deklaracji we wskazanych wcześniej parametrach (typ, próg, miesiąc).


4. Na zakładce Pozycje widoczne są pozycje INTRASTAT z dokumentu, zgrupowane wg wybranego progu:

  • ​​dla progu podstawowego grupowanie następuje wg kodu CN, VATIN, opisu, kraju pochodzenia, kraju przywozu/wywozu

  • dla progu szczegółowego dodatkowo wg kodu rodzaju transportu oraz symbolu warunków dostawy. 


Czerwonym kolorem są oznaczone pozycje, które są błędne z punktu widzenia deklaracji (np. niepoprawny kod CN, brak VATIN, brak ustawionego kraju itp.). Szczegółowe informacje o przyczynie błędu są wyświetlane w kolumnie Komunikaty (domyślnie ukrytej). 


W przypadku próby wygenerowania treści XML deklaracji zawierającej błędne pozycje program wyświetla okno z błędnymi pozycjami, na którym można wykonać operacje doprowadzające je do stanu, w którym będą poprawne lub zignorować i wygenerować treść. 


Na zakładce tej dostępna jest edycja pojedynczej pozycji do deklaracji, edycja dokumentu, edycja klienta, edycja asortymentu oraz operacje zbiorcze – po każdej takiej operacji pozycje na deklaracji automatycznie się odświeżają (jeśli była wygenerowana treść XML, wymagane jest jej przeliczenie). 


Kolejność pozycji w treści deklaracji można konfigurować w Parametrach INTRASTAT – można zdecydować, jaka będzie kolejność sortowania.

5. Na zakładce Treść widnieje przycisk do wygenerowania treści w postaci xml z przygotowanych uprzedniodanych z pozycji dokumentów. Jego uruchomienie przy jednoczesnym braku uzupełnienia danych otworzy jeszcze jedno okno z komunikatami o błędnie wypełnionych pozycjach. 



Temat należy do zbioru zagadnień e-Pomocy opisujących obsługę INTRASTAT w Subiekcie nexo.​

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki