e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Jak wyliczyć deklarację Intrastat W lub Intrastat P?
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Dokumenty, Intrastat, Laboratorium
Subiekt nexo umożliwia wyliczenie deklaracji INTRASTAT zarówno dla przywozu, jak i wywozu towarów, w obu progach statystycznych – podstawowym i szczegółowym. Możliwe jest również przygotowanie zamiany wersji deklaracji z danego miesiąca.
Deklaracja INTRASTAT to informacja o fizycznym ruchu towarów pomiędzy krajami członkowskimi UE.
Objęte obowiązkiem składania deklaracji są podmioty, które przekroczyły w danym roku odpowiednie progi łącznej wartości towarów w wywozie lub przywozie towarów. Bieżące wysokości progów podane są na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.
Progi te liczone są osobno dla przywozu i wywozu – również obowiązek nakładany jest osobno.
Przekroczenie pierwszego progu obliguje do złożenia deklaracji podstawowej, drugiego – deklaracji szczegółowej (czyli poszerzonej o kilka dodatkowych danych). Przekroczenie progu w jednym roku obliguje do składania deklaracji do końca danego roku, a także przez cały rok następny. Konieczne jest w takim przypadku również wystawianie tzw. deklaracji zerowych, jeśli w danym miesiącu nie nastąpił żaden fizyczny ruch towarów objęty obowiązkiem sprawozdawczym.
1. Aby wyliczyć deklarację INTRASTAT, należy przejść do modułu e-Sprawozdawczość na zakładkę e-Sprawozdawczość INTRASTAT.
2. Wybrać z górnego menu Dodaj – Przywozową/Wywozową – uruchomi się kreator generowania deklaracji w formacie XML.
3. Na zakładce Podstawowe określić parametry, gdzie:
-
Typ – opcja ta pozwala określić, czy pozycje przywozowe/wywozowe.
-
Państwo złożenia, czyli państwo dla obszaru, którego pobierane są dane, domyślnie Polska.
-
Próg – opcja ta pozwala określić, czy interesują nas dane dla progu podstawowego, czy szczegółowego. Dzięki wybraniu odpowiedniej opcji pojawią się ostrzeżenia dla pól specyficznych dla danego progu.
-
Numer – numer deklaracji w danym miesiącu.
-
Zamiana – parametr ten pozwala na przygotowanie deklaracji typu zamiana dla zaznaczonego miesiąca oraz określenie, która jest to wersja deklaracji w danym miesiącu.
-
Data utworzenia – data utworzenia deklaracji.
-
Miejsce utworzenia – miejsce utworzenia, domyślnie jest to siedziba centrali.
-
Miesiąc naliczenia – należy określić, dla jakiego miesiąca będą wyliczane dane do deklaracji.
-
Status – pole to określa obecny stan deklaracji: czy jest ona w trakcie tworzenia, czy posiada wygenerowany plik XML, czy jest zatwierdzona. Dodatkowo status ten automatycznie reaguje na zmiany w dokumentach, w zakresie dotyczącym deklaracji INTRASTAT i określa, czy dane te są aktualne, czy nie:
-
-
A – aktualne dane
-
N – nieaktualne dane
-
XML – wygenerowano
-
Z – Zatwierdzona
-
Z! – Zatwierdzona (nieaktualne dane) – taka deklaracja wymagać będzie zamiany.
-
-
Zatwierdzona – pole służy do zatwierdzenia deklaracji jako już przygotowanej i gotowej do eksportu do pliku. Zaznaczenie tego pola wyświetli informację o osobie zatwierdzającej (osoba zalogowana do programu) wraz z datą zatwierdzenia (data systemowa).
-
Kliknij, aby przeliczyć – przycisk ten służy do wyliczenia pozycji do deklaracji we wskazanych wcześniej parametrach (typ, próg, miesiąc).
4. Na zakładce Pozycje widoczne są pozycje INTRASTAT z dokumentu, zgrupowane wg wybranego progu:
-
dla progu podstawowego grupowanie następuje wg kodu CN, VATIN, opisu, kraju pochodzenia, kraju przywozu/wywozu
-
dla progu szczegółowego dodatkowo wg kodu rodzaju transportu oraz symbolu warunków dostawy.
Czerwonym kolorem są oznaczone pozycje, które są błędne z punktu widzenia deklaracji (np. niepoprawny kod CN, brak VATIN, brak ustawionego kraju itp.). Szczegółowe informacje o przyczynie błędu są wyświetlane w kolumnie Komunikaty (domyślnie ukrytej).
W przypadku próby wygenerowania treści XML deklaracji zawierającej błędne pozycje program wyświetla okno z błędnymi pozycjami, na którym można wykonać operacje doprowadzające je do stanu, w którym będą poprawne lub zignorować i wygenerować treść.
Na zakładce tej dostępna jest edycja pojedynczej pozycji do deklaracji, edycja dokumentu, edycja klienta, edycja asortymentu oraz operacje zbiorcze – po każdej takiej operacji pozycje na deklaracji automatycznie się odświeżają (jeśli była wygenerowana treść XML, wymagane jest jej przeliczenie).
Kolejność pozycji w treści deklaracji można konfigurować w Parametrach INTRASTAT – można zdecydować, jaka będzie kolejność sortowania.
5. Na zakładce Treść widnieje przycisk do wygenerowania treści w postaci xml z przygotowanych uprzedniodanych z pozycji dokumentów. Jego uruchomienie przy jednoczesnym braku uzupełnienia danych otworzy jeszcze jedno okno z komunikatami o błędnie wypełnionych pozycjach.
![](https://www.insert.com.pl/.media/e-pomoc/Zdjecia/14422/10s.png)
Temat należy do zbioru zagadnień e-Pomocy opisujących obsługę INTRASTAT w Subiekcie nexo.