e-Pomoc techniczna
Rachmistrz nexo i Rewizor nexo – Jak dostosować schematy do dekretacji e-Faktur (KSeF)?
Program: InsERT nexo, Portal Dokumentów, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo
Kategoria: Dekretacja dokumentów, Dokumenty, Dokumenty pobrane, KSeF, Komunikacja, Laboratorium
Od wersji 47.0.0 Rachmistrz nexo i Rewizor nexo pozwalają na włączenie w Laboratorium funkcjonalności związanych z KSeF, dzięki czemu możliwe będzie przetestowanie pracy z Krajowym Systemem e-Faktur.
Więcej informacji, czym jest KSeF i dlaczego docelowo zasadniczo każdy podatnik będzie miał obowiązek korzystania z tego narzędzia, dostępne jest na stronach Ministerstwa Finansów.
Dokumenty pobrane z KSeF dostępne są w dwóch widokach w programie.
Dokładny opis funkcjonalności modułu Dokumenty pobrane oraz sposób pobierania dokumentów z KSeF znajduje się tutaj.
Moduł Dokumenty pobrane.
Moduł Księgi – Dekretacja dokumentów
W module Dekretacja dokumentów, w celu wyfiltrowania dokumentów z KSeF dostępny jest stosowny filtr oraz kolumna.
Obrazy dokumentów przy włączonej obsłudze KSEF mogą zawierać dane z dwóch źródeł:
-
z Subiekta nexo – informacje na zakładce Dokument (N),
-
z Krajowego Systemu e-Faktur – po odebraniu danych – informacje na zakładce e-Faktura (N/DE).
Dopuszczalna jest zatem sytuacja, w której obraz faktury sprzedaży zawierać będzie dane z obu tych źródeł. Stanie się tak w sytuacji, gdy Subiekt nexo współpracujący z programem księgowym wygeneruje e-Fakturę na podstawie faktury, która przekazana zostanie do księgowości. W takiej sytuacji obraz zbudowany będzie z dwóch zakładek.
Dane z zakładek i mogą posłużyć do automatycznej dekretacji. Istotną funkcjonalnością, która została dodana w wersji 47.0.0 programu jest możliwość odwoływania się w schematach dekretacji dodanych zawartych w obrazie standardowej faktury (zakładka Dokument), a także danych z e-Faktury. Użytkownik, tworząc schemat dekretacji może wykorzystać z pola KSeF już w samych warunkach wykonania schematu, co pozwala utworzyć odrębny schemat dekretacji dla faktur pobieranych z KSeF.
Budując schemat użytkownik może również wykorzystywać podwójne definicje wartości dla poszczególnych pól. Dzięki nim schemat staje się bardziej uniwersalny, ponieważ dana wartość może być pobrana do dokumentu księgowego zarówno z obrazu księgowego standardowej faktury (N) jak i z e-Faktury (N/DE). Nie ma zatem konieczności generowania dodatkowych warunków w celu utworzenia uniwersalnego schematu dekretacji dla wszystkich faktur.
Istnieją dwie możliwości ustawień:
Stosując poniższe ustawienie, program w pierwszej kolejności będzie próbował pobrać dane z obrazu księgowego standardowej faktury (N). W przypadku braku dokumentu tradycyjnego dane zostaną pobrane z e-Faktury (N/DE).
Stosując poniższe ustawienie program w pierwszej kolejności będzie próbował pobrać dane z e-Faktury (N/DE). W przypadku braku dokumentu tradycyjnego dane zostaną pobrane z dokumentu tradycyjnego (N).
Dodatkowo od wersji 49.0.0 Rewizora nexo, możliwe jest opisywanie pozycji e-Faktury w obrazie księgowym e-Faktury. Pozwala to na rozksięgowanie dokumentu według różnych kryteriów podziału ustalonych w schemacie dekretacji.
Więcej informacji na temat tworzenia schematów dekretacji znajduje się w poniższych artykułach e-Pomocy technicznej:
Rachmistrz nexo – Czym są i do czego służą schematy dekretacji?
Rewizor nexo – Czym są i do czego służą schematy dekretacji?
Artykuł należy do zbioru tematów e-Pomocy technicznej dotyczących obsługi KSeF w programach Rachmistrz i Rewizor nexo.