Tarcza antykryzysowa – zmiany dla księgowych
Tzw. tarcza antykryzysowa to m.in. program wsparcia dla polskiej gospodarki, który skupia się na poprawie płynności finansowej firm, odroczeniu niektórych obowiązków oraz zabezpieczeniu miejsc pracy i dochodów pracowników.
Przepisy przewidują m.in. że przedsiębiorcy mogą starać się o jednorazowe mikropożyczki do 5 tys. zł – z opcją umorzenia w przypadku utrzymania zatrudnienia przez okres 3 miesięcy od jej udzielenia. Pożyczka będzie oprocentowana w wysokości 0,05 proc. i ma być przeznaczona na pokrycie kosztów prowadzenia działalności, na maksymalnie 12 miesięcy.
Ponadto można odliczyć straty poniesione w 2020 r. od dochodu z 2019 r. Warunkiem jest co najmniej 50-procentowy spadek przychodów w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. Obniżenie jest jednorazowe i nie może przekroczyć 5 mln zł.
W projekcie znajduje się również zapis o przesunięciu niektórych terminów zobowiązań przedsiębiorców. Między innymi na 1 czerwca 2020 r. przesunięty został termin płatności zaliczek na PIT za marzec i kwiecień, a na 31 maja 2020 r. termin złożenia zeznania CIT-8 i zapłaty podatku. Z kolei na 1 lipca 2020 r. przesunięto złożenie nowego JPK_VAT oraz wejście w życie nowej matrycy stawek VAT, z kolei na 30 września – złożenie informacji o cenach transferowych. Dodatkowo do 180 dni wydłużono termin na zwrot wpłat klientów.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.