Programy dla firm - InsERT
Tarcza antykryzysowa – zmiany dla księgowych

Tarcza antykryzysowa – zmiany dla księgowych

02 
kwietnia
 2020

Zwolnienia ze składek ZUS przez 3 miesiące dla mikrofirm, przesunięcie do 1 czerwca 2020 terminu płatności zaliczek na PIT za marzec i kwiecień, pożyczki dla przedsiębiorców, świadczenie postojowe dla zleceniodawców i samozatrudnionych, obniżenie czynszów dla najemców w galeriach handlowych – to kilka punktów tarczy antykryzysowej, której większość zapisów weszła w życie 1 kwietnia.

Tzw. tarcza antykryzysowa to m.in. program wsparcia dla polskiej gospodarki, który skupia się na poprawie płynności finansowej firm, odroczeniu niektórych obowiązków oraz zabezpieczeniu miejsc pracy i dochodów pracowników. 

Podatki i pożyczki

Przepisy przewidują m.in. że przedsiębiorcy mogą starać się o jednorazowe mikropożyczki do 5 tys. zł – z opcją umorzenia w przypadku utrzymania zatrudnienia przez okres 3 miesięcy od jej udzielenia. Pożyczka będzie oprocentowana w wysokości 0,05 proc. i ma być przeznaczona na pokrycie kosztów prowadzenia działalności, na maksymalnie 12 miesięcy.

Ponadto można odliczyć straty poniesione w 2020 r. od dochodu z 2019 r. Warunkiem jest co najmniej 50-procentowy spadek przychodów w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. Obniżenie jest jednorazowe i nie może przekroczyć 5 mln zł.

Przesunięte terminy

W projekcie znajduje się również zapis o przesunięciu niektórych terminów zobowiązań przedsiębiorców. Między innymi na 1 czerwca 2020 r. przesunięty został termin płatności zaliczek na PIT za marzec i kwiecień, a na 31 maja 2020 r. termin złożenia zeznania CIT-8 i zapłaty podatku. Z kolei na 1 lipca 2020 r. przesunięto złożenie nowego JPK_VAT oraz wejście w życie nowej matrycy stawek VAT, z kolei na 30 września – złożenie informacji o cenach transferowych. Dodatkowo do 180 dni wydłużono termin na zwrot wpłat klientów. 

Zobacz także

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Dyrektywa NIS2 - czym jest, kogo dotyczy i jakie są jej kluczowe założenia
31 
października
 2024

Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.

Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
30 
października
 2024

Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.

Jak skorygować JPK_VAT
29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.