Średnie firmy od stycznia w PPK
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to powszechny program oszczędnościowy, którego celem jest podniesienie bezpieczeństwa finansowego Polaków w ramach III filaru systemu emerytalnego. Zebrany kapitał ma być także impulsem do rozwoju krajowej gospodarki.
Jako pierwsi – od 1 lipca 2019 – przystąpili do niego najwięksi pracodawcy, czyli firmy zatrudniające co najmniej 250 osób. Natomiast już
program obejmie także średnich przedsiębiorców, zatrudniających minimum 50 pracowników.Użytkownicy systemów
, posiadający najnowsze wersje tych programów, mogą kompleksowo realizować obowiązki związane z PPK. Aktualizacje z nim związane można pobrać stąd. Jeśli nie posiadasz Abonamentu na ulepszenia, możesz go zakupić w sieci Partnerów InsERT i cieszyć się pełną funkcjonalnością swoich programów.
W
łatwo włączysz naliczanie składek na PPK, a zapisania lub wypisania pracowników z programu dokonasz zbiorczo. Ustalisz też najważniejsze parametry uczestnictwa w PPK, tzn.:- określisz instytucję finansową, która będzie odpowiedzialna za prowadzenie programu w Twojej firmie;
- zdefiniujesz miesiąc, od którego składki dla danego pracownika będą naliczane, a także miesiąc zaprzestania ich naliczania;
- ustalisz podstawową wpłatę pracodawcy (obecnie jest to 1,5% wynagrodzenia pracownika) oraz wpłatę dodatkową (jeśli się na taką zdecydujesz);
- ustalisz wpłatę podstawową pracownika (obecnie 2% wynagrodzenia), a także dodatkowy procent wpłaty (ponad ustawowe 2%).
System pozwoli określić, czy dany pracownik jest uczestnikiem PPK, wybrać miesiąc, w którym dołączył do programu oszczędnościowego (w tym miesiącu przy generowaniu plików zgłoszeniowych do agenta transferowego dane pracownika zostaną pobrane do pliku) oraz określić miesiąc naliczenia pierwszej wpłaty.
W Gratyfikancie możesz też
, takie jak rezygnacja i wznowienie uczestnictwa czy zmiana wysokości stawek procentowych wpłat podstawowych i dodatkowych pracownika i pracodawcy. Wszystkie składniki, które podlegają naliczaniu składki emerytalnej, będą także wpływać na naliczanie wpłat do PPK.W systemie wygenerujesz także wszelkie niezbędne dokumenty dla pracowników związane z PPK, takie jak:
- deklaracja o wysokości wpłaty dodatkowej;
- deklaracja o wysokości wpłaty podstawowej;
- deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat;
- informacja o automatycznym wznowieniu wpłat;
- wniosek o przystąpienie do PPK dla osoby powyżej 55 roku życia;
- wniosek o wznowienie wpłat do PPK.
Z kolei
pozwala automatycznie księgować składki na PPK dla pracowników w oparciu o wypłaty z Gratyfikanta.
:
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.