Wystarczy jeden błąd, by unieważnić sprawozdanie finansowe
.
Zdarzają się przypadki, w których sprawozdanie finansowe, zatwierdzone przez uprawniony organ firmy, jest
. Powodem są błędy w strukturze, często niewynikające z winy osoby odpowiedzialnej za przygotowanie sprawozdania. Tymczasem przepisy nie przewidują możliwości wprowadzenia poprawek. Co więcej, w świetle prawa sprawozdanie zawierające błędy w strukturze logicznej zwyczajnie nie istnieje. Brak złożenia go w terminie skutkuje natomiast odpowiedzialnością karną, w skrajnych przypadkach nawet do dwóch lat pozbawienia wolności.Przygotowanie nowego, poprawionego sprawozdania nie załatwia sprawy, bowiem ustawodawca nie przewidział takiego rozwiązania. Będzie ono traktowane jako
, sporządzone w innej dacie, często już po upływie terminu na przekazanie dokumentu organom państwa.Sytuację komplikuje dodatkowo konieczność zwołania zwyczajnego zgromadzenia wspólników spółki w celu ponownego zatwierdzenia sprawozdania. Kłopot w tym, że więcej niż jedno zwyczajne zgromadzenie może zostać uznane za niedopuszczalne. Musiałoby mieć ono formę zgromadzenia nadzwyczajnego, a takie nie może z kolei zatwierdzić sprawozdania.
Konieczna wydaje się zatem nowelizacja ustawy o rachunkowości, dająca możliwość korekty sprawozdań finansowych błędnych jedynie pod względem struktury logicznej. Na razie nie wiadomo, kiedy mogłoby to nastąpić.
Eksperci zalecają, aby spółki przed zatwierdzeniem raportu finansowego
. To rozwiązanie, które pozwoli uniknąć problemów związanych z odrzuceniem sprawozdania przez system e-KRS.Przetestować sprawozdanie może właściwie każdy: zarówno członek zarządu, uprawniony do jego złożenia, jak i inna osoba, posiadająca konto w systemie S24. Do czasu wysłania zgłoszenia następuje bowiem jedynie czasowe załadowanie dokumentu na koncie użytkownika.
Nie trzeba się też obawiać, że dokumenty zostaną wysłane przez pomyłkę, nawet jeśli test przeprowadzany jest przez osobę do tego upoważnioną. Trudno jest bowiem nieświadomie przejść całą ścieżkę autoryzacji, tym bardziej, że na samym końcu wymagane jest złożenie e-podpisu.
Sygnować zgłoszenie musi osoba, która
do złożenia dokumentów. System zweryfikuje, czy numer PESEL składającego zgadza się z tym zgłoszonym przez spółkę do KRS. To z kolei wyklucza możliwość złożenia sprawozdania przez księgowego, który nie jest do tego uprawniony.W momencie, gdy sprawozdanie zostanie załadowane do KRS, system je przetestuje i poinformuje o ewentualnych błędach.
Zobacz także
Z wakacji składkowych może skorzystać grupa podatników ściśle określona przepisami prawa. Jednym z kluczowych wymogów jest posiadanie zarejestrowanej działalności w CEIDG. Sprawdź, czy w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej nadal można ubiegać się o zwolnienie z ZUS.
Wakacje składkowe to dobrowolne, jednomiesięczne zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Czy właściciele biur rachunkowych i osoby zajmujące się księgowością mogą z niej skorzystać? Przedstawiamy, jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać ulgę z ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o tymczasowym wyłączeniu portalu PUE/eZUS. Powodem jest konieczność przeprowadzenia prac serwisowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy planują złożenie wniosku o wakacje składkowe w najbliższych dniach, powinni się pospieszyć.
Od 1 listopada przedsiębiorcy będą mogli korzystać z wakacji składkowych, czyli jednomiesięcznego zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Jakie warunki trzeba spełnić i jak uzyskać zwolnienie? Podpowiadamy.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian prawnych w Krajowym Systemie e-Faktur. Zaproponowane modernizacje w dużej części stanowią efekt spotkań konsultacyjnych z podatnikami, które zakończyły się na początku marca.
Już 26 lutego 2024 rozpocznie się nabór wniosków do ogłoszonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Konkursu dla płatników składek na dofinansowanie ich działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy. Łączna kwota, jaką ZUS przeznaczy na ten cel, to 120 mln zł. Nabór potrwa do 27 marca 2024.
W 2024 limit transakcji gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami wynosi 15 tys. zł brutto.