e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Czym jest narzut i marża?
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Polityka cenowa
Wyliczenie cen sprzedaży może odbywać się na wiele różnych sposobów. W tym artykule pokazujemy, jak wyliczane są ceny sprzedaży na podstawie ceny, po której kupowany jest dany towar powiększony o określoną marżę lub narzut. Wyjaśniamy także, jaka jest różnica między marżą a narzutem.
Narzutem jest stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu (lub ceny hurtowej), wyrażony w procentach. Przykładowo, kupując asortyment za kwotę 80 zł (cena hurtowa) i sprzedając za 100 zł netto, osiągnięty zostanie zysk na poziomie 20 zł. W takim przypadku narzut wyniesie 25%, ponieważ:
20 (zysk) / 80 (zakup) * 100% = 25%.
Wykorzystanie narzutu można też przedstawić następująco: kupując towar w cenie 80 zł i dodając do niej 25% (20 zł) wartości, cena sprzedaży osiągnie wartość 100 zł.
Marżą nazywany jest stosunek zysku ze sprzedaży (cena sprzedaży – koszt zakupu) do ceny sprzedaży. Podobnie jak narzut wyrażany jest w procentach. Przykładowo, kupując asortyment w cenie 80 zł i sprzedając za 100 zł netto, osiągnięty zostanie zysk na poziomie 20 zł. W takim przypadku zysk wyniesie 20%, ponieważ:
20 (zysk) / 100 (sprzedaż netto) * 100% = 20%
Marża różni się od zysku dzielnikiem, który w przypadku narzutu jest Wartością zakupu, a w przypadku marży Wartością netto sprzedaży.